دلایل موفقیت دیجی کالا چیست؟

دلایل موفقیت دیجی کالا چیست؟

احتمالا همگی یک بار به سایت دیجی کالا سر زده‌اید و شاید حتی از آن خریدی داشته باشید. دیجی کالا به عنوان یک استارتاپ موفق در ایران، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ خرید آنلاین ایفا کرده است. احتمالا این سوال برای شما هم مطرح شده که چرا این کسب و کار اینترنتی، مانند بسیاری دیگر از استارتاپ‌ها، به شکست نخورده است؟ برای بررسی این موضوع، باید بپردازیم که چه عواملی در پیروزی دیجی کالا نقش داشته‌اند و چطور این شرکت به یکی از برترین فروشگاه‌های آنلاین ایران و خاورمیانه تبدیل شده است. استراتژی‌هایی که دیجی کالا در پیش گرفته است، بسیاری از عوامل موفقیت این شرکت را توضیح می‌دهند. اگر به دنبال شناختن مسیر پیروزی این استارتاپ هستید و دلایل موفقیت آن را می‌خواهید، مقاله‌ای که به تحلیل این موضوع می‌پردازد، برای شما مناسب خواهد بود.

 

رازهای موفقیت دیجی کالا

دیجی کالا با طراحی خلاقانه‌ای از وب‌سایت فروشگاهی آغاز به کار کرد، اما این آغاز محدود به یک ایده نبود؛ بلکه به سرعت گسترش یافت و امروزه به‌طور شگرفی می‌تواند افتخار بکوشید که در طی یک سال 104,000 فروش را به ثبت رسانده است. در ادامه، علت‌هایی که باعث شد این مجموعه به یکی از محبوب‌ترین و پرموفق‌ترین فروشگاه‌های آنلاین تبدیل شود، بررسی شده است.

 

دلایل موفقیت دیجی کالا چیست؟

 

1- تیم سازی مهمترین دلیل موفقیت استارت آپ دیجی کالا

اگر از صاحب‌نظران و فعالان در حوزه کسب و کار بپرسید که “چه عواملی موجب شکست استارتاپ‌ها می‌شود؟”، بیش از 90 درصد آنها تیم‌سازی را به عنوان عامل مهمی در موفقیت یا شکست استارتاپ‌ها نام می‌دهند. هماهنگی ناصحیح و اختلافات در تیم، به عنوان دلایل اساسی شکست، به نظر می‌رسند. اما حالا بیایید نگاهی به ابتدای راه حرکت دیجی‌کالا بیندازیم، زیرا اولین دلیل موفقیت این پلتفرم، همین تیم‌سازی بود.

دیجی‌کالا چگونه شروع به کار کرد؟ برادران محمدی در سال 1385 با یک تیم پنج نفره، این پروژه را راه‌اندازی کردند. آنها از تمام توانایی‌هایشان در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی گرافیک بهره بردند و تمرکز خود را بر تولید محتوای با کیفیت قرار دادند.

اهمیت و توجه به تیم‌سازی به قدری بالاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران، به جای سرمایه‌گذاری در ایده، روی تیم سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی ممکن است ایده را تغییر دهند یا بهبود بخشند.

 

2- تحلیل بازار اولین گام راه اندازی کسب و کار

آریا رول | قبل از ورود به عرصه بازار، لازم است مشتریان، رقبا، هزینه‌ها، منابع و پتانسیل بازار را به دقت ارزیابی کنید. در آغاز، این دو برادر نیز مشاهده کردند که یک سایت متمایز و با امکانات بررسی و نقد محصولات الکترونیکی وجود ندارد، و این ایده برای آنها به عنوان مبدأی برای راه‌اندازی دیجی‌کالا تلقی شد.

در یکی از گفتگوهای خود، حمید محمدی اشاره کرد: “مرحله اول، طراحی مدل کسب و کار دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و نیازهای مخاطبان بود. در ابتدای این مسیر، تمرکز خود را بر روی تولید محتوای ارزشمند، تخصصی و نقد بی‌طرف گذاشتیم. این بخش بسیار مهمی از نیازهای مشتریان ما بود که به شدت مورد استقبال قرار گرفت و می‌توان آن را به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت دیجی‌کالا دانست.”

✔️ آیا نیاز به محصولات یا خدمات شما وجود دارد؟
✔️ کدام افراد به این نیاز دارند؟
✔️ رقبای شما در بازار چه خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهند؟
✔️ چگونه رقابت در این بخش از بازار است؟
✔️ کسب و کار شما چه ویژگی تمایزی با سایر رقبا دارد؟

به طور کلی، دیجی‌کالا با فروش محصولات محدود شروع به کار کرد و سپس با توجه به نیازهای بازار، فرایند توسعه را شروع کرد. علاوه بر این، با بررسی بازار و نیازهای آن، دیجی‌کالا به ایجاد استارتاپ‌های جدید نیز پرداخته است، به عنوان مثال، پلتفرم فروشگاه‌ساز “دیجی‌فای”، یکی از پروژه‌های تازه تاسیس این شرکت است.

 

3- استراتژی واضح

برای تبدیل ایده کسب و کار خود به واقعیت، لازم است که از ابزارهای رسیدن به اهداف و نقشه‌راه استفاده کنید که از ابتدا باید مشخص شوند. این مجموعه از ابتدا مشخص کرد که هدف اصلی کسب و کار آن، ارائه اطلاعات گسترده، نقدهای حرفه‌ای و ایجاد یک تجربه خرید بی‌نظیر است. این استراتژی، الهام گرفته از ترکیبی از سایت‌های CNET و Amazon بود و دقیقاً این امر یکی از رازهای موفقیت دیجی‌کالا را فراهم کرد.

 

4- شروع و عدم اتلاف وقت

تلف کردن زمان و دلبستگی به آرمان‌های ایده‌آل، به یک دام بزرگ تبدیل می‌شوند که راه کسب و کارهای جدید را سد می‌کند. بهتر است با یک طرح ساده آغاز کنید تا مشکلات پیشرویتان را واضح کند. سپس با بهبود عملکرد و ارتقاء طرح کسب و کار، پیشروی کنید. دیجی‌کالا با استفاده از یکی از قالب‌های جوملا آغاز به کار کرد. فرض کنید اگر از ابتدا به فکر طراحی یک اپلیکیشن یا وب‌سایت اختصاصی بودند، چه‌قدر زمان را تلف می‌کردند!

برادران محمدی، مدیریت هزینه، بهبود عملکرد و دوری از تجمل‌گرایی را در اولویت کارهای خود قرار دادند که این اقدام یکی از عوامل کلیدی موفقیت دیجی‌کالا بود.

 

5- بهبود عملکرد و کارایی

ارتقاء عملکرد و فرایندها در هر مرحله از توسعه کسب و کار، می‌تواند به راهبردی موفق و سریعتر در حرکت به سوی موفقیت منجر شود. همانطور که اشاره شد، زمانی که دیجی‌کالا آغاز به کار کرد، شرایط زیرساخت فناوری اطلاعات در کشور به وضعیت مناسبی نرسیده بود. با این حال، این شرکت از این وضعیت و نبود قوانین شفاف ناامید نشد، بلکه به بهبود مداوم و استمراری متمرکز شد که یکی از عوامل پیشرفت آن بود.

علاوه بر شروع به موقع، تمرکز بر بهترین روش‌های بهره‌وری و رفع نیازهای مشتری در هر مرحله، باعث شد که دیجی‌کالا مانند بسیاری از استارت‌آپ‌ها از شکست در برابر موانع جلوگیری کند.

 

6- جذب سرمایه گذار

پیشرفت هر کسب و کاری به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. جذب سرمایه‌گذار می‌تواند به شدت تسریع رشد کسب و کار شما را فراهم آورده و در این باره، انواع روش‌های سرمایه‌گذاری را به طور خلاصه شرح دادیم. در سال 1391، دیجی‌کالا برای اولین بار با جذب سرمایه از شرکت سرآوا، توانست رشد 200 درصدی را تجربه کند. این موضوع به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت دیجی‌کالا شناخته شد.

– جذب سرمایه‌گذار
– وام‌گیری
– دریافت گرنت
– جذب سرمایه‌گذاران فرشته (Angel investors)
– استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding)

 

7- تمرکز روی تولید محتوای قوی نه صرفا فروش

دیجی‌کالا تأکید دارد که تولید محتوای حرفه‌ای امری اساسی است که باید به آن توجه شود. این مهم است که محتوا را به‌جدیت بگیرید و آن را به اندازه کافی ارزشمند نگیرید. شرکت‌هایی که تنها به دیده‌شدن خودشان در نتایج و فروش فکر می‌کنند، نمی‌توانند تجربه کاربری خوبی ارائه دهند. ابتدا باید محتوایی تولید کنید که به درستی نیازهای کاربران را برآورده کند و سپس آن را به‌صورت مداوم و مداوم ارتقا دهید.

این سایت به‌طور خاص بر تقویت بخش مقالات، توضیحات و اینفوگرافی محصولات و تولید پادکست تمرکز کرده است. همچنین، برای محصولات ویدیو نقد و بررسی انجام می‌دهد و به تبلیغات گسترده نیز می‌پردازد. از زمان شروع کار، دیجی‌کالا به تولید محتوای غنی متمرکز شده است که هیچ سایت دیگری به آن پرداخته نشده بود. به‌طور کلی، تمرکز این شرکت بر تولید محتوای مرتبط با گجت‌های دیجیتال بوده است و این کار به‌صورت مداوم ادامه یافته است که یکی از عوامل کلیدی موفقیت دیجی‌کالا به‌شمار می‌آید.

 

8- تجربه کاربری مناسب

یکی از عوامل کلیدی موفقیت دیجی‌کالا این است که این شرکت به مشتریان خود تجربه کاربری متمایزی ارائه می‌دهد و دائماً سعی می‌کند تا این تجربه را بهبود بخشیده و از نظرات مشتریان در این بهبودها بهره ببرد. این شرکت با تحلیل نیازها و رفتار مشتریان و شناخت علایق آنان، تعداد کاربران خود را افزایش داده است. مثال‌هایی از تجربه کاربری مناسب شامل ارائه موجودی به‌روز کالاها، رعایت روانشناسی رنگ‌ها و طراحی مناسب و جذاب سایت، بخش نظرات و پاسخگویی به موقع به کاربران، ارائه اطلاعات جامع در صفحه محصول و موارد مشابه است.

 

9- امکان مقایسه محصولات

دیجی‌کالا به خرید هوشمندانه و آگاهانه تاکید می‌کند. به همین دلیل، این امکان را فراهم کرده است که کاربران محصولات را قبل از خرید با یکدیگر مقایسه کنند. شعار دیجی‌کالا “بررسی، انتخاب و خرید کالا” است.

 

10- تنوع بالای محصولات

در آغاز، شرکت دیجی‌کالا تنها به فروش محصولات دیجیتالی اکتفا می‌کرد. اما به تدریج، آن‌ها تنوع محصولات خود را افزایش دادند که این تنوع، باعث پیشرفت و توسعه این شرکت و همچنین رضایت کاربران شد.

 

11- پشتیبانی بعد از خرید

دیجی‌کالا یک بخش ویژه را به امور مشتریان اختصاص داده است که این امکان را به آن‌ها می‌دهد که به راحتی و در مدت زمان 7 روزه محصولات را تعویض کنند. کیفیت مناسب بسته‌بندی و ایجاد اعتماد کاربران به اصالت محصول از موارد مهم است. زمانی که اعتماد شما به دیجی‌کالا جلب می‌شود و مطمئن می‌شوید که محصول اصلی است، ممکن است با پرداخت کمی هزینه بیشتر، مشکلی نداشته باشید. خدمات دیجی‌پلاس نیز یکی از خدمات پشتیبانی محصولات این شرکت است.

 

12- تضمین بهترین قیمت و اصل بودن کالا

یکی از خدمات ویژه‌ای که دیجی‌کالا را از سایر فروشگاه‌ها متمایز می‌کند، تضمین اصالت محصولات است. این سایت با مقایسه قیمت‌ها، بهترین قیمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

 

13- تبلیغات موثر

از آنجایی که کاربران این سایت از تمام قشرهای جامعه تشکیل شده‌اند، این شرکت برای تبلیغات از روش‌های مختلف سنتی و آنلاین بهره می‌برد. این کار را از طریق تمام رسانه‌های مردمی انجام می‌دهد. تبلیغات سنتی از طریق تلویزیون، رادیو و بیلبوردها انجام می‌شود. این سایت با استفاده از تبلیغات، توانسته مشتریان زیادی را جذب کند و همین تبلیغات یکی از عوامل موفقیت دیجی‌کالا شده است.

14- طرح های وفاداری مشتریان

برای دستیابی به سود بالا در فروشگاه آنلاین خود، باید به ایجاد وفاداری مشتریان توجه کنید. دیجی‌کالا نیز از این اصل پیروی می‌کند و بر روی وفاداری مشتریان خود تمرکز می‌کند. یکی از روش‌هایی که این سایت برای جلب وفاداری مشتریان انجام می‌دهد، طرح باشگاه مشتریان و امتیازات دیجی‌کلاب است. در این طرح، مشتریان با هر خرید امتیاز دریافت کرده و سپس با استفاده از این امتیازات، می‌توانند محصولات دیگری را خریداری کنند. علاوه بر این، ارائه کدها و بن‌های تخفیف در مناسبت‌های مختلف، طرح‌های فروش ویژه روزانه و تخفیفات شگفت‌انگیز از دیگر خدماتی است که سایت دیجی‌کالا برای مشتریان ارائه می‌دهد.

 

15- زمان شروع به کار مناسب

یکی از عواملی که به موفقیت دیجی‌کالا کمک کرده است، این بود که آنها زمانی که هیچ فروشگاه مشابهی در ایران وجود نداشت، اقدام به شروع کار و اجرای ایده خود کردند. به عبارت دیگر، آنها با وجود عدم وجود رقبای جدی، به کار خود پرداختند.

 

16- شناسایی درست مشکلات و رفع اصولی آنها

یکی از دلایل پیشرفت این مجموعه این است که با هدف رفع نیازها و مشکلات موجود به عرصه وارد شد. یکی از این نیازها، عدم دسترسی به محصولات اصلی بود و دیگری، نبود محتوای کافی و امکانات برای بررسی محصولات. آنها به خوبی متوجه بودند که چرا فروشگاه خود را ایجاد کرده‌اند و به چه هدفی می‌پردازند.

 

17- طراحی حرفه ای صفحه محصول

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که صفحه محصولات این وب‌سایت چقدر حرفه‌ای و جامع است؟ طراحی این صفحه به گونه‌ای است که به اعتماد کاربران کمک می‌کند و به مسائلی مانند موارد زیر توجه دارد. این حرفه‌ای بودن صفحه محصول یکی از عوامل موفقیت دیجی کالا است:

– ارائه ضمانت بازگشت وجه به صورت شفاف
– نمایش نمودار قیمت برای مشاهده نوسانات قیمت کالاها در طول زمان
– فیلتر هوشمند و حرفه‌ای بر اساس ویژگی‌های محصولات مانند برند، حداقل و حداکثر قیمت، و نام فروشنده
– نمایش تعداد خریدارانی که محصول را پیشنهاد داده‌اند
– امکان تحویل اکسپرس و پرداخت در محل
– لیست فروشندگان موردنظر
– بررسی تخصصی محصول
– انتشار دیدگاه‌های مثبت و منفی درباره محصول
– انتشار تصاویر کاربران از محصول خریداری شده

ویژگی‌های کامل و ارائه اطلاعات جامع درباره محصولات، سبب شده که بسیاری از افراد به دنبال ایجاد یک وب‌سایت مشابه دیجی کالا باشند.

 

سایر دلایل موفقیت دیجی کالا

موارد دیگری نیز وجود دارند که به پیشرفت این مجموعه کمک کرده‌اند. به عنوان مثال، تعادل بین چرخه عرضه و تقاضا، گسترش مراکز توزیع، توسعه پلتفرم نرم‌افزاری، ارتقاء زیرساخت‌های حمل و نقل و موارد دیگر که در این‌جا ذکر نشده است.

در این مقاله، به مهم‌ترین دلایل موفقیت دیجی کالا پرداختیم که باعث شد این مجموعه به بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه تبدیل شود. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت اینترنتی، ابتدا به نکاتی که در این مقاله بیان شده است توجه کنید و سپس به کار بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *