آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن

آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن

برای یادگیری یا آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی نحوه انجام آن، باید بدانیم از چه ابزاری استفاده می‌کنیم و تا چه حدی می‌توانیم کار را پیش ببریم تا بهترین و به‌صرفه‌ترین هزینه را برای کار خود تعیین کنیم.

ابتدا بهتر است نگاهی به برچسب‌های موجود در بازار بیندازیم.

انواع لیبل برای چاپ:

ساده‌ترین لیبل‌های موجود در بازار همان‌هایی هستند که به راحتی در هر فروشگاه یا مکانی می‌توانید پیدا کنید. درست حدس زدید؛ برچسب‌های آبی یا سفید که می‌توانید با خودکار روی آن‌ها بنویسید و در محل مورد نظر بچسبانید. این برچسب‌ها در داروخانه‌ها، لوازم‌التحریرها، فروشگاه‌ها و صنایع غذایی به وفور مشاهده می‌شوند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که این برچسب‌ها را بر روی مواد غذایی خود چسبانده و در فریزر قرار می‌دهید. برخی از این برچسب‌ها نیز از قبل چاپ شده‌اند و برای مثال، برای چسباندن روی دفتر و کتاب درسی در بازار موجود هستند. این نوع برچسب‌ها ارزان‌ترین نوع لیبل‌های موجود در بازار به شمار می‌آیند و به راحتی قابل استفاده‌اند.

 

حالا اگر بخواهیم طرح و هدف خاصی را چاپ کنیم، چه باید کرد؟

بیایید نگاهی بیندازیم به برچسب‌ها و نمونه‌هایی که می‌توانید به راحتی با آن‌ها کار کنید.

یک سری برچسب‌ها که در بازار موجود هستند، به صورت رول‌های بزرگ توسط شرکت‌های تولیدکننده یا کارگاه‌ها و کارخانه‌های بسته‌بندی کاغذ و لیبل تهیه و وارد می‌شوند که به آن‌ها معمولاً “جمبو رول” گفته می‌شود. این رول‌ها پس از برش و بسته‌بندی به سایزهای مورد نظر، معمولاً در بسته‌بندی‌های 100 برگی به بازار عرضه می‌شوند. سایزهای پرمصرف این برچسب‌ها مانند A4 و A3 به وفور یافت می‌شوند. این برچسب‌ها دارای گرماژ و جنس‌های مختلفی هستند که حتماً باید هنگام خرید از فروشنده برای کار مورد نظر خود سوال و راهنمایی بگیرید.

این مدل برچسب‌ها شامل دو نوع کاغذ برچسب مات و کاغذ برچسب براق می‌شوند.

چاپ برچسب‌های مات و براق

برچسب‌های کاغذی مات و براق را می‌توانید با پرینترهای لیزری و جوهر افشان چاپ کنید. برچسب‌های کاغذی مات در همه دستگاه‌ها از جمله پرینترهای لیزری مشکی، پرینترهای لیزری رنگی و دستگاه‌های کپی لیزری رنگی و سیاه‌سفید قابل استفاده هستند. اما برچسب‌های کاغذی براق به خاطر جنس رویه‌شان به سختی با دستگاه‌های لیزری سازگاری دارند و کمتر کسی از آن‌ها برای چاپ با این دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

 

مشاهده دو مدل برچسب:

  • برچسب کاغذی مات
  • برچسب کاغذی براق

همچنین یک مدل برچسب با سایز‌های بزرگتر مثل 70×100 سانتی‌متر و یا 90×60 سانتی‌متر وجود دارد که به آن‌ها اصطلاحاً “بند” می‌گویند. این مدل برچسب‌ها برای چاپ با دستگاه‌های افست بیشتر کاربرد دارند و پس از چاپ به مرحله برش و سایز شدن هدایت می‌شوند.

در ادامه با ما همراه باشید با آموزش چاپ لیبل یا برچسب.

۱. ساده‌ترین روش

اگر به تعداد کمی لیبل برای یک کار خاص نیاز دارید، بهترین راه این است که خودتان دست به کار شوید و آنها را چاپ کنید. شما می‌توانید برچسب کاغذی مات تهیه کرده و با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهایی مانند Word یا Excel، متن یا تصویر مورد نظر خود را طراحی کنید. سپس، این طراحی‌ها را با یک پرینتر خانگی چاپ کنید. برای برش و اندازه‌گیری دقیق برچسب‌ها، می‌توانید از دستگاه برش کاغذ (که به گیوتین معروف است) یا از یک خط‌کش فلزی و کاتر دستی (که به موکت‌بر معروف است) استفاده کنید. این روش، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و ساده‌ترین راه برای چاپ لیبل‌های کم‌تعداد است و می‌توانید آن را به راحتی در خانه یا اداره انجام دهید.

حتی می‌توانید طراحی خود را به یک چاپخانه بیرون ببرید و بعد از چاپ، آنها را برش دهید و اندازه‌گیری کنید. این روش، ارزان‌ترین و بهترین راه برای دسترسی به لیبل‌های مورد نظر با کمترین هزینه است.

۲. برچسب‌های برش خورده آماده

 

آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن

 

جالب است بدانید که برخی افراد برای راحتی ما، طرح‌های آماده‌ای از لیبل‌ها و برچسب‌ها را در سایزهای مختلف طراحی و به بازار عرضه کرده‌اند. نمونه‌هایی که بیشتر در مدارس و مهدکودک‌ها استفاده می‌شوند، مانند برچسب‌های گل و درخت و خانه، از این دسته‌اند که البته هدف ما در اینجا نیست.

منظور اصلی ما، برچسب‌هایی است که در سایزهای متنوع و آماده در بازار موجودند. ما در مجموعه آریا رول تلاش کرده‌ایم تا پرمصرف‌ترین انواع این برچسب‌ها را موجود کنیم تا شما بتوانید به راحتی به آنچه نیاز دارید دست یابید. انواع سایزهای برچسب‌های برش خورده آماده را می‌توانید در فروشگاه ما مشاهده کنید.

 

روش کار

برای شروع، سایز مورد نظر یا نزدیک‌ترین اندازه به آن را انتخاب کنید و متن خود را پرینت بگیرید. برند نواجت، که محصول کشور هند است، به دلیل کیفیت بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، توانسته نظرات بسیاری را جلب کند. یکی از ویژگی‌های برجسته آن ضد آب بودن است و مزیت دیگر آن قابلیت چاپ با هر دو نوع پرینتر لیزری و جوهر افشان است. این دو خصوصیت باعث شده که برچسب‌های برش خورده نواجت کاربران زیادی را به خود جذب کنند. هرچند برخی افراد و کارخانه‌ها در ایران توانسته‌اند این نوع برچسب‌ها را تولید و عرضه کنند، اما واقعیت این است که کیفیت برند نواجت بی‌نظیر است و باید آن را امتحان کرد تا متوجه تفاوت شوید.

۳. چاپ لیبل با دستگاه‌های لیبل پرینتر

 

آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن

 

در بازار دستگاه‌هایی وجود دارد که به‌طور خاص برای چاپ لیبل طراحی شده‌اند و به دو دسته صنعتی و معمولی تقسیم می‌شوند. این دستگاه‌ها قادرند تا عرض 110 میلی‌متر چاپ کنند و می‌توانند هر نوع طراحی را بر روی برچسب‌ها چاپ کنند. سرعت بالای این لیبل پرینترها باعث می‌شود که برچسب‌ها به صورت رول عرضه شوند و هر رول تعداد مشخصی لیبل را در بر گیرد. شما می‌توانید نمونه‌های این رول‌ها و اندازه‌های مختلف آنها را در لیبل‌های برچسب کاغذی و لیبل‌های برچسب PVC مشاهده کنید. هرکدام از این برچسب‌ها برای مصرف و تولید مزایا و معایب خاص خود را دارند و هرکدام طیف مصرف متفاوتی دارند.

این لیبل‌ها بیشتر برای چاپ بارکدهای میله‌ای، بارکدهای دو بعدی (QR)، و سریال دستگاه‌ها کاربرد دارند. مدل‌های صنعتی، همان‌طور که از نامشان پیداست، برای خطوط تولید در کارخانه‌ها و مصارف با تیراژ بسیار بالا استفاده می‌شوند. مدل‌های سبک‌تر نیز در فروشگاه‌ها و مکان‌هایی با تیراژ چاپ کم تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقرون به صرفه بودن لیبل پرینترها

پس از بررسی‌های لازم، متوجه شدیم که این روش یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های چاپ متغیر است، اما فقط برای تیراژهای کم تا بالا مؤثر است. زیرا برای شروع نیاز به تهیه دستگاه لیبل پرینتر یا همان پرینتر بارکد زن دارید. با این حال، در ادامه بررسی‌ها نشان داد که لیبل پرینترها بهترین و مقرون به صرفه‌ترین چاپ را ارائه می‌دهند و کار کردن با آنها نیز بسیار ساده است.

برای راهنمایی بهتر می‌توانید با مشاوران ما در آریا رول تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *