مزایا و معایب انواع لیبل ( بخش اول )

مزایا و معایب انواع لیبل ( بخش اول )

مزایا و معایب لیبل حرارتی چیست؟

مزایایی لیبل حرارتی:

سرعت بالاتر چاپ

سرعت چاپ بر روی رول‌های حرارتی سریع‌تر است. بنابراین این کاغذ، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای پرینت گرفتن در جاهای پرتردد (عابربانک‌ها، کارت‌خوان و صدور فاکتور در فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و …) خواهد بود. لازم به ذکر است که بگوییم این رول‌ها، در دستگاه‌ها و پرینترهای حرارتی (که با عنوان «فیش پرینتر» نیز شناخته می‌شود) به کار برده می‌شوند. این دسته از پرینترها، سریع‌ترین نوع پرینت را ارائه می‌دهند. اساس کار پرینترهای حرارتی نیز بدین صورت است که از جوهر استفاده نمی‌کنند! این پرینترها، با حرارت هد دستگاه، روی کاغذ نقاط رنگی ایجاد خواهند کرد. این فرآیند در چند میلی‌ثانیه رخ خواهد داد. از آن‌جایی که در چاپگر حرارتی، جوهری در کار نیست، خروجی نیازی به خشک شدن ندارد و سریعاً قابل استفاده خواهد بود.

هزینه‌ی کم‌تر

هزینه‌ی کار با لیبل حرارتی بسیار پایین‌تر است. چرا که چاپ روی رول‌های حرارتی نیازی به جوهر، کارتریج و دیگر بندوبساط پرینترهای معمول را ندارد. این موضوع نیز به همان فرآیند دستگاه‌های چاپگر حرارتی اشاره دارد که در بخش قبلی شرح دادیم. عدم نیاز به جوهر، یک خروجی تمیزتر و البته ارزان‌تر را ایجاد می‌کند. مسأله‌ی دیگری که در کاهش هزینه‌های کار با رول‌های حرارتی نقش دارد، این است که چاپگرهای حرارتی، سیستم ساده‌تری دارند. این امر هزینه‌های نگهداری و سرویس این چاپگرها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سایز کوچک‌تر

رول‌های حرارتی به دلیل سایز کوچکی که دارند، بیش‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند. پرینترهایی که با این رول‌ها کار می‌کنند، ابعاد کوچک‌تری دارند و در نتیجه به راحتی می‌توان آن‌ها را حمل کرد. این در حالی است که پرینترهایی که چاپ را با جوهر انجام می‌دهند، اغلب ابعاد بزرگ‌تری دارند و جابه‌جایی آن‌ها آسان نیست. به علاوه این‌که سایز کوچک این پرینترها، فضای کاری را شلوغ و دست و پا گیر نخواهد کرد. از سوی دیگر پرینت روی رول‌های حرارتی یک قبض یا رسید کوچکی را ارائه می‌دهد که خوشایندتر از پرینت روی کاغذهای بزرگ خواهد بود.

کیفیت بالاتر

تصاویر و متون چاپ شده روی رول‌های حرارتی، بسیار باکیفیت و تمیز هستند. دستگاه‌هایی که با جوهر سروکار دارند، ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل تار شدن متن یا تصویر شوند که کیفیت خروجی را کاهش خواهند داد. این موضوع در برخی مکان‌ها مانند محیط‌های بیمارستانی، اهمیت خاصی دارد و ناواضح بودن اطلاعات سبب بروز مشکلات جدی خواهد شد.

کاربری بهتر

آخرین گزینه‌ای که می‌توان به عنوان مزیت رول حرارتی از آن یاد کرد، بی‌سروصدا بودن کار با آن است. برای هیچ ‌کس سروصدای مزاحم و شدید، خوشایند نیست. پرینترهای حرارتی هیچ صدایی ندارند! در واقع قطعه و چیزی در داخل این پرینترها جابه‌جا نمی‌شود که بخواهد سروصدا ایجاد کند. این امر یک تجربه‌ی لذت‌بخش چاپ را ایجاد کرده است.

 

معایب لیبل حرارتی

رول‌های حرارتی با وجود مزیت‌های زیادی که دارند، معایبی هم دارند که باید بدان‌ها توجه داشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین معایب این محصولات را ذکر کرده‌ایم.

 

امکان چاپ چندرنگ بر روی کاغذهای رول حرارتی وجود ندارد! چاپگرهای حرارتی تنها یک یا دو رنگ می‌توانند ایجاد کنند. رول‌های حرارتی اغلب اطلاعات را به رنگ‌های سیاه یا گاهی آبی و یا قرمز چاپ می‌کند. بنابراین این چاپگرها برای چاپ تصویر و نظیر آن مناسب نخواهند بود. بارکد، فیش، فاکتور، صورتحساب و جزئیات تراکنش برخی از مواردی است که برای چاپ روی کاغذهای حرارتی مناسب است.

کاغذهای رول حرارتی به گرما حساس‌اند. به عبارت بهتر، گرما می‌تواند سبب خراب شدن این کاغذها و ایجاد لک روی سطح آن شود. از سوی دیگر، نوشته‌ها و اطلاعات مندرج شده روی این کاغذها (بعد از چاپ) ماندگاری بالایی نخواهند داشت و به مرور کم‌رنگ می‌شوند. البته این موضوع با نگهداری صحیح برطرف خواهد شد.

باتوجه به حجم و ابعاد، کاغذهای رول حرارتی هزینه‌ی بالاتری دارند. این موضوع برای هزینه‌های مصرفی یک محیط، کمی نگران‌کننده خواهد بود.

چند توصیه‌ی مهم برای استفاده از رول‌های حرارتی

در این مطلب، مختصری درباره‌ی رول‌های حرارتی، ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. خوب است چند نکته در خصوص استفاده از آن بدانیم. این نکات، کمک می‌کند تا معایب این رول‌ها را کم‌تر تجربه کنید!

نگهداری رول‌های کاغذی حرارتی، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که از معایب آن می‌کاهد! همان‌طور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، این کاغذها به گرما حساس‌اند. بنابراین در فضای گرم و در معرض نور شدید و حرارت نباید نگهداری شوند. محیط‌هایی که امکان لمس و جابه‌جایی این کاغذها وجود دارد، نیز امکان لک شدن و کثیف شدن کاغذ را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است فضایی اختصاصی را برای نگهداری این رول‌ها در نظر بگیرید.

رول‌های کاغذی حرارتی نباید در معرض چسب، حلال‌های آلی، الکل، آب و روغن باشند. درصورت آغشته شدن کاغذ با هر یک از این مواد یاد شده، قابل استفاده نخواهد بود.

 

 

مزایا و معایب انواع لیبل ( بخش اول )

 

مزایا و معایب لیبل صدفی:

 

یکی از انتخاب هایی که هنگام جستجوی لیبل برای محصولات خود دارید، لیبل صدفی است.

 

همچنین یکی از محبوب ترین انتخاب ها در سراسر جهان است و به دلایل مختلف

 

به عنوان لیبل اصلی بسیاری از شرکت ها شناخته می شود.

 

برخی از مشاغل این لیبل خاص را به دلیل هزینه نسبتاً پایین آن انتخاب می کنند،

 

در حالی که برخی دیگر آن را برای ظاهر فلزی خود انتخاب می کنند.

 

چند شرکت دیگر این نوع لیبل خاص را انتخاب می کنند، زیرا این لیبل ها نسبتاً بادوام هستند

 

و چند شرکت دیگر از این نوع برچسب استفاده می کنند زیرا می تواند در برابر سرما و گرما مقاومت کند.

 

دلیل آن هرچه باشد، این نوع لیبل یا همان برجسب در واقع بسیار محبوب است.

 

اما آیا این نوع لیبل مناسب برای شما است؟

 

آیا واقعا به همان خوبی که به نظر می رسد خوب است؟

 

یا اشکالاتی وجود دارد که باعث می شود این لیبل خاص برای شما مناسب نباشد؟

 

برای اینکه بدانید این لیبل چیزی است که باید برای لیبل زدن انتخاب کنید یا خیر،

 

در اینجا برخی از مزایا و معایب وجود دارد که ممکن است به شما در تصمیم گیری کمک کند:

 

مقرون به صرفه است

وقتی می گویید مقرون به صرفه است، این بدان معناست که یک کالا ارزش آن را دارد که برای آن هزینه می کنید،

 

صرف نظر از اینکه گران تر یا ارزان تر از سایر گزینه ها است.

 

لیبل های صدفی نسبت به چند گزینه دیگر ارزان تر هستند، اما گرانتر از کاغذ یا مقوا هستند.

 

اینها مقرون به صرفه هستند زیرا دوام بیشتری نسبت به کاغذ یا مقوا دارند و تقریباً به اندازه گزینه های گرانتر با دوام هستند.

 

همه کاره است

بسته به سازنده انتخابی شما، متوجه خواهید شد که این ماده در واقع بسیار متنوع است و می تواند با استفاده از رسانه های مختلف چاپ شود.

 

حتی می توانید با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مهر زنی دستی و در برخی موارد از چاپگرهای استاندارد، روی آنها چاپ کنید.

 

لیبل های صدفی از دوام بیشتری نسبت به سایر مواد برخوردار نیست

 

همانطور که قبلاً ذکر شد، این لیبل ها از کاغذ و مقوا دوام بیشتری دارند، اما به اندازه مواد دیگر مانند Lexan و Mylar قوی نیستند.

 

درخشش فلزی می تواند محدود کننده باشد

از نظر طراحی، اگر می خواهید نازک و بادوام باشد،

 

اما ظاهر فلزی آن را نمی خواهید، ممکن است لازم باشد گزینه های خود را دوباره ارزیابی کنید.

 

ممکن است با موادی مانند وینیل و میلار، که نسبتاً نازک هستند اما ظاهری فلزی ندارند، بهتر عمل کنید.

 

اگر در فکر نقاشی روی کل برچسب برای از بین بردن ظاهر فلزی هستید،

 

در واقع هدف استفاده از مواد فلزی برای برچسب های خود را شکست می دهید.

 

اینها تنها تعدادی از مزایا و معایب انتخاب برچسب ها و لیبل های صدفی برای نیازهای شرکت شما هستند.

 

اگر مطمئن نیستید که آیا این لیبل ها برای شما کار می کند یا خیر،

 

در تماس با ما تردید نکنید، و ما با خوشحالی نگرانی های شما را برای یافتن بهترین مواد لیبل برای نیازهای شما بررسی می کنیم.

 

 

مزایا و معایب چاپ فلکسو:

 

تکنولوژی‌های فراوانی برای چاپ فلکسو توسعه یافته‌است. به طور کلی، این تغییر و تحول در دو مرحله‌ی پیش از چاپ و پس از چاپ نمود یافته است.

 

پیش از چاپ فلکسو :

 

در مرحله‌ی پیش از چاپ (ورقه‌های مقوایی موج دار)، کاغذ بیرونی ورقه‌های مقوایی، در ابتدا چاپ می‌شوند و سپس به صورت موج دار یا فلوت دار[1] ترکیب می‌شوند. به این کار، چاپ وب پرس (web press) می‌گویند.

 

تکنولوژی سیلندر مرکزی فلکسو : این تکنولوژی یک فرآیند پیشرفته است. ماشین چاپ سیلندر مرکزی، با کمک تیوبهایی که پلیت‌های چاپ بر روی آن سوار هستند، چاپ را انجام می‌دهد. در چاپ پیوسته، طول آن به 2.06 متر می‌رسد و تصاویر چاپی با دقت کامل، سرعت بالا و پسماند پایین کاغذ، پیاده‌سازی می‌شوند.

تکنولوژی فلکسوبلت : این یک فرآیند نوآورانه است که به طور خاص برای تولیدات مقوا طراحی و توسعه یافته است. فرمت بزرگ چاپ آن به 4.5 متر می‌رسد و میتواند یکپارچه و با هزینه‌ی بهینه چاپ شوند. پلیت‌های چاپ، بر روی بلت های بی‌انتها نصب می‌شوند.

 

پس از چاپ فلکسو :

 

مرحله‌ی پس از چاپ (چاپ مستقیم مقواهای موج دار) یک شکل از چاپ فلکسو است که به طور مستقیم بر روی مقوای موج دار چاپ می‌شود.

 

مرحله‌ی پس از چاپ فلکسو، برای چاپ ساده‌ی تصاویر مناسب است که در آن، کیفیت بالا الزامی نیست. این کار میتواند منجر به اثر تخت شست‌وشو (washboard effect) شود که بر اثر فلوت‌ها مقوا در طی چاپ ایجاد می‌شود.

مرحله‌ی پس از چاپ با کیفیت فلکسو (HQPP) یک نوع پیشرفت فنی در چاپ مستقیم و ساده‌ی آن می‌باشد. این همان چاپ مستقیم فلکسو است که به طور ایده‌آل برای پروژه‌های چاپی کوچک و کسب نتایج با کیفیت بالا و تولید مقرون به صرفه مناسب است.

 

معایب چاپ فلکسو :

 

  1. امکان تغییر رنگ
  2. نسبت به روش های دیگر چاپی، یک روش فقیر محسوب می شود.

 

مزایای چاپ فلکسو نسبت به لترپرس :

 

مزایای چاپ فلکسو نسبت به لترپرس بسیار زیاد است، که از آن جمله، کاهش هزینه های مربوط به انرژی برق، نیاز کمتر به سرویس و نگه داری، عدم نیاز به تنظیم تیغه مرکب دان و کاهش ضایعات چاپی را می توان نام برد. . مهم ترین تولیداتی که چاپ آن با روش فلکسو انجام می شود عبارتند از: بسته بندی مایعات، مثل آب میوه و غیره، چاپ روزنامه (اکثرا به صورت سیاه و سفید)، کتاب جیبی، برچسب، پاکت های کاغذی و پلاستیکی، مقوا و کاغذ دیواری.

 

 

مزایا و معایب لیبل پشت چسبدار:

 

لیبل پشت چسبدار کاغذی که به اختصار به آن کاغذ چسب دار نیز می‌گویند، به عنوان یکی از انواع رایج لیبل چسب دار شناخته می‌شود. این نوع برچسب به دلیل قیمت مناسب و کاربرد آسان، در بین انواع لیبل پشت چسب دار محبوبیت و میزان استفاده بالاتری دارد. کاغذ پشت چسبدار در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند.

 

باید توجه داشت که لیبل کاغذی نسبت به عوامل مختلفی نظیر رطوبت، حرارت، مواد شیمیایی و… حساسیت و آسیب‌پذیری بیشتری دارند و ممکن است دچار پارگی، سایش و خراش شوند. بنابراین، بهتر است که کسب‌وکارها این نوع برچسب را فقط برای استفاده‌های سبک که نیاز به طول عمر طولانی ندارند در نظر بگیرند.

 

با توجه به موارد ذکر شده، مزایا و معایب کاغذ چسب دار به صورت زیر خواهد بود:

 

مزایا: قیمت مناسب، کاربردی، کاربری آسان، تنوع در اندازه و رنگ.

معایب: حساسیت نسبت به عوامل محیطی مختلف و نامناسب برای مصارف طولانی مدت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *